fotos quinty.bruce okt.2011 034

 

In onze zwemlessen werken we aan de balans tussen resultaat- en kindgericht zwemonderwijs.

Vanzelfsprekend met een positieve benadering.

We willen dat alle kinderen meedoen in de les, luisteren en aandacht hebben voor de instructeur. Net als op school. Er is een tijd van "werken" en van "spelen". 

Wie niet durft, helpen we. Wij willen uw kind zo snel mogelijk "veilig" krijgen in het water. Zo snel mogelijk zonder drijfmiddelen in diep water laten zwemmen, zonder paniek, met zelfvertrouwen. Het verschil tussen verdrinken en naar de kant komen.

  • De gang naar het A diploma duurt langer dan het zwemveilig zijn. De kinderen zijn binnen een jaar al in staat om zich veilig in het water te bewegen. Maar er is meer nodig dan alleen zelfredzaamheid. Ook borst- en rugcrawl, onder water en meer conditie (afstanden zwemmen) is nodig om het A diploma te behalen.  De eisen van het A diploma staat op ENVOZ.nl.
  • Ieder kind komt om te leren en ieder kind wordt op eigen niveau, met eigen mogelijkheden beoordeeld.
  • Wij werken met één les tegelijk. Eén groep in ons 23m bad. Zeer veel ruimte om te oefenen. Ook voor de lange banen, die zo belangrijk zijn om uw kind conditioneel sterker te maken.
  • Er wordt afgezwommen in het bad waar uw kind heeft leren zwemmen.

 Een 5 jarig kind met een gemiddelde motoriek, concentratie en geen "watervrees" heeft ongeveer 1,5 jaar nodig voor een A diploma wanneer het 1 les (3 kwartier) per week zwemt.

Wij starten onze zwemlessen in water van 1.4m diep. De kinderen worden tot ongeveer een jaar zwemles zowel in het water alsook vanaf de kant begeleid. Er is altijd instructie vanuit het water zodra kinderen dit nodig hebben.

Wanneer blijkt na een aantal lessen dat uw kind nog te jong/speels is of dat het bijv. moeilijk is voor uw kind om deel te nemen in een groeples, nemen we contact met u op om dit te bespreken. De groepslessen zijn bedoeld  dat alle kinderen deel kunnen nemen en begrijpen wat er verwacht wordt. De aandacht van de instructeur(s)  moet gelijk verdeeld worden over de kinderen. 

Mochten wij denken dat groepsles niet zo geschikt is, zullen we dit met u bespreken.

 I

Waarom starten wij vanaf (mininaal) 5 jaar met zwemles?

De verwachtingen van een 4-jarige die op zwemles komt, liggen heel anders dan de realiteit hem/haar laat ondervinden. Wij begrijpen het wanneer u met een jong kindje wilt starten omdat u bijv. dicht bij het water woont of uw kind is een waaghals.  Sommige kinderen kunnen nog niet goed fietsen zonder zijwielen, huppelen, traplopen en zijn bijv. nog niet eens zindelijk. Die kunnen  niet geconcentreerd meedoen in een zwemles waarbij (in onze zwemschool) het liefst met groepen, vanaf 5 jaar wordt gewerkt. Alle kinderen moeten klassikaal mee kunnen doen in een resultaatgerichte zwemles. Dat is voor jonge kinderen (mentaal) vaak net teveel.

We werken met een intensieve lesmethode. Veel aandacht per individu, maar ook leren we de kinderen om rekening te houden met elkaar (zoals dat ook tijdens vrijzwemmen voorkomt). Zwemmen in een groep maakt kinderen weerbaar. Maar we werken ook met kindjes apart, aandacht één op één. Op die manier worden vaardigheden snel aangeleerd en kunnen ze dit weer zelfstandig oefenen.